Piaci körkép hazánkról és Európáról
Az elmúlt évben jelentősen visszaesett hazánkban az autópiac, a 2008-as évhez képest 60 százalékkal kevesebb autó fogyott, pedig már akkor sem volt a legrózsásabb a helyzet. Az idei évben sem várnak látványos fellendülést a kereskedők, többnyire önmagukat is okolhatják az elszállt autóárak miatt.
Az elmúlt évben rendesen elszálltak az autóárak, és ezt nem csak az adóváltozásokra lehet fogni, bizony az importőrök is emeltek, méghozzá nem is keveset. Ráfogták az árfolyamváltozásra és az áfa emelésre, de ne gondoljuk azt, hogy csupán ezek a tényezők játszottak közre. Akik folyamatosan figyelemmel kísérik az egyes modellek árait, azok bizonyára látják, hogy a 2010-es évet is újabb emelésekkel köszöntötték az importőrök, nem csoda hát, hogy egyre kevesebb modell fogy a piacon, annak ellenére, hogy folyamatos akciókkal próbálják a vásárlókat megnyerni. Számba vettük hát, hogy miből tevődik össze egy ma kapható új autó ára, és hogy mely tényezők miatt drágultak az autók egy év alatt 10-15 százalékot, továbbá az európai piacon is körbenéztünk.
Az ár összetétele:
Minden Magyarországra beérkező autóra az importőrnek ki kell fizetnie a regisztrációs adót és az általános forgalmi adót, ezen felül pedig még a saját nyereségük is tovább emeli az árat. Jó hír, hogy az adót nem adóztatják meg, vagyis a regisztrációs adóra nem kell további áfát fizetnünk. Arról pontos információink nincsenek, hogy az egyes kereskedések milyen struktúrában kapnak pénzt az eladott autók után, vannak, ahol az eladott darabszám alapján kapnak pénzt a kereskedések, de vannak olyan konstrukciók is, ahol az adott áron van százalékos haszna a kereskedőknek. Nehéz az egész rendszert átlátni, és nem is engednek betekintést az importőrök, így nem tudunk egy általános szabályt felállítani, hogy miként változnak az autóárak. Csak folyamatos árfigyelés mentén lehet követni, hogy az adott modell drágult vagy éppen olcsóbb lett. A tavalyi áfa emelés sem egyenlően érződött az egyes márkák áraiban. Voltak, akik már előre belekalkulálták ezt a téte lemelkedést, de voltak, akik csak később emeltek az árakon. Továbbá az árfolyam ingadozás miatt is változtak az autóárak, szerencsére most már hónapok óta stagnál az euró/forint árfolyam, így könnyebben tervezhető egy modell listaára. A kiszemelt példányunk esetében lejjebb megmutatjuk, hogy valószínűleg a kedvezőbb árfolyam miatt csökkent idénre a listaár.
A kiszemelt modell:
Az ár alakulása érdekében egy középkategóriás Ford Focus 1,4 Kombi Ambiente típust vettünk figyelembe, amelynek árát 2009 februárja óta figyelemmel kísérjük. Közel egy évvel ezelőtt, amikor a drasztikus forintgyengülés miatt egy euróért 300 forintot is elkértek, 3 883 000 forintba került a típus. Márciusban nem változott a listaár, sőt még áprilisban is tartotta az árat a Ford. Valószínű, hogy eddig a készletekből árult az importőr, mert májusban egy drasztikus emelkedés történt, már 4 399 000 forintba került ugyanaz az autó. A nyári áfa emelés során nem változott lényegében, azonban az év utolsó negyedében már 4 621 000 forintot kértek el a kereskedések a fapados verzióért. Akárhogy is nézzük, ez pontosan 738 000 forintos áremelkedés, amely 19 százalékos drágulásnak felel meg. Kíváncsi vagyok, hogy fél év alatt kinek növekedett ennyivel az autóra fordítható pénzmennyisége. Némi jó hír, hogy idén 200 000 Ft-os áresés történt, vélhetően az euró gyengülése miatt csökkentette a listaárat az importőr. Ezek csupán listaárak, az egyes kedvezmények ebből még lejönnek, azonban számos esetben csak akkor, ha hitelre vásároljuk az autót, és ilyenkor a végén jóval többet fizetünk természetesen. Mindenesetre kimondható, hogy az átlagfizetésekhez mérten jóval drágábbak lettek az új autók, ez betudható az adóváltozásoknak, az euró árfolyam erősödésének és a megnőtt gyártási költségeknek. A visszaesett kereslet miatt az egyes modellek előállítási költsége is megnőtt, és ez várhatóan addig marad így, amíg újra el nem érik a teljes kapacitást a gyártósorok.
Hazánk kontra Európa:
Magyarországot még inkább sújtotta a válság, hiszen az ország amúgy is labilis gazdasági helyzetben volt, így ez az autópiacra sem volt kedvező hatással, mint ahogy az sem, hogy a hitelintézetek megnehezítették a hitelfelvételt, így ez tovább csökkentette az eladások darabszámát. Természetesen akinek volt pénze, az kivárt, így alakult ki ez a katasztrofális teljesítmény. Míg Európa számos országában a roncsprémium segítségével újra fellendítették az autókereskedelmet, a magyar kormány úgy döntött, hogy nem vezeti be ezt az intézkedést. Ezeknek az eseményeknek tudható be hazánkban a 60 százalékos visszaesés, míg 2008-ban 152,884 gépjármű került új gazdájához, addig a tavalyi évben csupán 61,143 darab új autót értékesítettek a kereskedések. Európa a roncsprémium miatt mindössze -0,7 százalékos csökkenéssel zárta a 2009-es évet, és voltak olyan országok (Franciaország + 10,7%, Németország +23,2%) ahol növekedni is tudtak az eladások. Jellemzően a kelet-európai országok zártak jókora mínuszban, a legdrasztikusabb veszteséget továbbra is Izland könyvelhette el, ahol mindössze 2,132 darab gépjármű került új tulajdonoshoz a tavalyi évben, ez 79 százalékos visszaesés.
Mi várható a jövőben?
Sajnos nincsenek kecsegtető híreink az idei évvel kapcsolatban sem, annak ellenére, hogy a válság múlófélben van, és ez a hazai gazdaságon is kezd megmutatkozni. A gépjárműpiacot azonban tovább ronthatja a hitelfelvétel további nehezítése. Egy autókereskedőt faggatva megtudtuk, hogy pár hónapon belül további megszorításokat vezetnek be a bankok az autóhitelezésben, amely tovább nehezíti a helyzetüket. Mankót csak a flottaértékesítésekben látnak, ahol nem a magánszemélyeknek adják el új gépjárműveiket, hanem nagyobb cégek és állami megrendelések keretében tudnak értékesíteni több száz autót egyszerre. Annak ellenére, hogy ezzel az intézkedéssel a vásárlókat próbálják védeni a bedőlhető hitelektől, a gépjárműpiacot tovább hajtják a szakadék felé. Hamarosan nem lehet majd 10-20 százalékos befizetéssel új autót venni, és a törlesztési periódust is csökkenteni kívánják, nem lehet majd 10 éves futamidőre autót vásárolni. Ugyan nem gyökeresen az autóárhoz tartozik, de az emelkedő benzin és gázolajár is csak arra a döntésre készteti az autóvásárlókat, hogy elhalasszák a vételi szándékukat, hiszen sokan a garázsban hagyják most négykerekűjüket és inkább a közösségi közlekedést választják, már ha az rendeltetés szerint működik természetesen.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.